Absolwent jest przygotowany do zajmowania stanowiska nauczyciela w przedszkolach specjalnych, szkołach podstawowych specjalnych, szkołach ponadpodstawowych specjalnych, specjalnych ośrodkach szkolno-wychowawczych oraz specjalnych ośrodkach wychowawczych dla dzieci i młodzieży z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym, szkołach specjalnych przysposabiających do pracy dla uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym oraz dla uczniów z niepełnosprawnościami sprzężonymi, w ośrodkach umożliwiających dzieciom i młodzieży z upośledzeniem umysłowym w stopniu głębokim oraz dzieciom i młodzieży z upośledzeniem umysłowym z niepełnosprawnościami sprzężonymi realizacji obowiązku rocznego przygotowania przedszkolnego, obowiązku szkolnego i obowiązku nauki, a także kwalifikacji do prowadzenia zajęć rewalidacyjno – wychowawczych z dziećmi i młodzieżą z upośledzeniem umysłowym w stopniu głębokim.
Efekty kształcenia na tej specjalności obejmują między innymi:
- Podstawy edukacji i rehabilitacji osób z niepełnosprawnością intelektualną,
- Medyczne aspekty edukacji i rehabilitacji osób z niepełnosprawnością intelektualną,
- Psychologiczne aspekty edukacji i rehabilitacji osób z niepełnosprawnością intelektualną,
- Kulturowe i społeczne aspekty niepełnosprawności intelektualnej,
- Prawne aspekty funkcjonowania osób z niepełnosprawnością intelektualną,
- Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka z całościowymi zaburzeniami neurorozwojowymi,
- Współpraca z rodziną osoby z niepełnosprawnością intelektualną.
W toku studiów student zdobędzie wiedzę specjalistyczną z takich przedmiotów jak:
- Praca z rodziną osoby z niepełnosprawnością intelektualną,
- Asertywność, selfadwokatura, empowerment osób z niepełnosprawnością intelektualną,
- Diagnoza i ocena funkcjonowania osób z niepełnosprawnością intelektualną,
- Komunikacja alternatywna i wspomagająca,
- Metody wspomagające rozwój dziecka z niepełnosprawnością intelektualną,
- Metodyka nauczania i wychowania uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym,
- Metodyka pracy z osobami z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim i niepełnosprawnością sprzężoną,
- Niepełnosprawność intelektualna – wybrane zagadnienia,
- Projektowanie pracy z uczniem z niepełnosprawnością intelektualną,
- Rozwój mowy osób z niepełnosprawnością intelektualną,
- Seksualność osób z niepełnosprawnością intelektualną,
- Wczesna interwencja i wczesne wspomaganie rozwoju dziecka z niepełnosprawnością intelektualną,
- Wsparcie dorosłej osoby z niepełnosprawnością intelektualną.