Edukacja i rehabilitacja osób z niepełnosprawnością intelektualną
Jednolite studia magisterskie
Edukacja i terapia osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu
Jednolite studia magisterskie
Informacje ogólne
Zgodnie z zakładanymi efektami kształcenia absolwent m. in.:
Zna i rozumie:
- koncepcje rehabilitacji, edukacji, resocjalizacji i terapii uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi oraz różnorodne uwarunkowania tych procesów;
- organizację i metodyki kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w systemie integracyjnym i włączającym, w szczególności modele współpracy pedagogów specjalnych z nauczycielami, specjalistami, rodzicami lub opiekunami, oraz modele indywidualizacji lekcji, efektywne strategie nauczania i uniwersalnego projektowania zajęć.
Potrafi:
- diagnozować złożone sytuacje rehabilitacyjne, edukacyjne, terapeutyczne i resocjalizacyjne, projektować i prowadzić zajęcia z uwzględnieniem specjalnych potrzeb edukacyjnych uczniów;
- prowadzić zajęcia w grupie zróżnicowanej, indywidualizować zadania, dostosowywać metody i treści do potrzeb i możliwości uczniów, w tym uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, oraz wykorzystywać zasady i metody indywidualnego projektowania zajęć.
Jest gotów do:
- porozumiewania się z osobami pochodzącymi z różnych środowisk i o różnej kondycji emocjonalnej, dialogowego rozwiązywania konfliktów oraz tworzenia dobrej atmosfery dla komunikacji w klasie szkolnej i poza nią;
- rozpoznawania specyfiki środowiska lokalnego i regionalnego oraz ich wpływu na funkcjonowanie uczniów, a także podejmowania współpracy na rzecz dobra uczniów i tych środowisk.
W toku studiów student zdobędzie specjalistyczną wiedzę z min. takich przedmiotów jak:
- Diagnoza w pracy pedagoga specjalnego,
- Praca z uczniem zdolnym, z choroba przewlekłą, zaburzeniami ze spektrum autyzmu, ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się,
- Psychologia kliniczna z elementami psychiatrii i psychopatologii,
- Rozwój psychoseksualny osoby z niepełnosprawnością,
- Metodyka kształcenia w grupach zróżnicowanych na wszystkich etapach edukacji,
- Profilaktyka przemocy w szkole i socjoterapia,
- Wsparcie osób z niepełnosprawnościami,
- Komunikacja alternatywna i wspomagająca,
- Projektowania pracy edukacyjno – terapeutycznej.
Integralnym elementem kształcenia są praktyki, których program jest realizowany w placówkach oświatowych zajmujących się wychowaniem i edukacją dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Uczelnia zapewnia również możliwość rozwijania swoich zainteresowań poprzez działalność w kołach naukowych, gdzie każdy student może poszerzyć swoją wiedzę a także podjąć działalność naukową czy badawczą biorąc udział w realizacji ciekawych projektów badawczych, konferencjach, sympozjach i warsztatach.
Absolwenci Pedagogiki specjalnej, w zależności od wybranej specjalności, mogą być zatrudnieni w:
- przedszkolach i szkołach specjalnych;
- przedszkolach i szkołach integracyjnych;
- przedszkolach i szkołach ogólnodostępnych realizujących edukację włączającą;
- ośrodkach szkolno-wychowawczych oraz rewalidacyjno-wychowawczych dla osób niepełnosprawnych;
- instytucjach działających na rzecz osób z niepełnosprawnościami oraz ich rodzin, takich jak stowarzyszenia i organizacje pozarządowe.