Absolwent jest przygotowany do prowadzenia zajęć wczesnego wspomagania w przedszkolach, szkołach i placówkach oświatowych oraz w placówkach opiekuńczo wychowawczych (stosownie do zakresu ich działania), ośrodkach wczesnego wspomagania rozwoju dziecka i ośrodkach wczesnej interwencji zgodnie z rozporządzeniem MEiN z dnia 1 sierpnia 2017 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli (z póź. zm.), instytucjach niepublicznych – ośrodkach, fundacjach, stowarzyszeniach i innych placówkach, w których powoływane są zespoły do prowadzenia wczesnego wspomagania rozwoju dziecka, poradniach psychologiczno – pedagogicznych prowadzących program wczesnego wspomagania rozwoju dziecka.
Celem studiów jest wyposażenie studentów w umiejętności profesjonalnego organizowania wczesnej, kompleksowej i systematycznej pomocy dzieciom zagrożonym nieprawidłowym rozwojem; dzieciom z niepełnosprawnością oraz ich rodzinom w nabywaniu przez nich umiejętności postępowania z dzieckiem w zakresie określonym przez indywidualny program wczesnego wspomagania; przygotowanie studentów do prowadzenia zajęć wczesnego wspomagania rozwoju małych dzieci o zaburzonym rozwoju psychoruchowym i społecznym.
Efekty kształcenia na tej specjalności obejmują między innymi:
- Medyczne podstawy wczesnego wspomagania rozwoju dziecka i wczesnej interwencji terapeutycznej,
- Biologiczne podstawy rozwoju,
- Psychologiczno-pedagogiczne podstawy wczesnego wspomagania rozwoju dziecka i wczesnej interwencji terapeutycznej,
- Zagadnienia niepełnosprawności i zagrożenia niepełnosprawnością,
- Psychoedukację oraz wsparcie psychopedagogiczne rodziców i opiekunów dziecka z zagrożonym rozwojem,
- Zasady przeprowadzania treningi umiejętności wychowawczych,
- Posługiwanie się językami alternatywnymi,
- Podstawy rehabilitacji dzieci z zaburzeniami funkcji ruchowych, słuchowych, wzrokowych i mowy,
- Programy terapeutyczne stosowane we wczesnym wspomaganiu rozwoju dziecka i wczesnej interwencji terapeutycznej.
W toku studiów student zdobędzie wiedzę specjalistyczną z takich przedmiotów jak:
- Diagnoza małego dziecka z zaburzeniami rozwoju,
- Praca z rodziną małego dziecka z zaburzeniami rozwoju,
- Komunikacja alternatywna i wspomagająca,
- Projektowanie pracy edukacyjno-terapeutycznej we wczesnym wspomaganiu rozwoju,
- Terapia małego dziecka ze złożoną niepełnosprawnością,
- Typowe i problemowe zachowania seksualne w okresie dzieciństwa,
- Wczesna terapia logopedyczna,
- Wczesna terapia pedagogiczna,
- Wczesne wspomaganie rozwoju – podstawy prawne oraz modele organizacji pracy,
- Wspieranie funkcji sensorycznych,
- Wspieranie rozwoju ruchowego i terapia odruchów,
- Wspomaganie kompetencji społecznych małego dziecka,
- Wspomaganie rozwoju małego dziecka przez zabawę.
- Wspomaganie kompetencji poznawczych małego dziecka,
- Wspomaganie rozwoju dziecka urodzonego przedwcześnie,
- Zagrożenia rozwojowe wczesnego dzieciństwa,