Higiena Cyfrowa i Cyberbezpieczeństwo

Studia Podyplomowe

Higiena Cyfrowa i Cyberbezpieczeństwo

Studia Podyplomowe

W dobie rosnącej cyfryzacji edukacji oraz codziennego życia, umiejętność zarządzania cyfrową higieną oraz zapewnienie cyberbezpieczeństwa stają się kluczowymi kompetencjami dla każdego człowieka. Studia podyplomowe Higiena cyfrowa i cyberbezpieczeństwo są odpowiedzią na jeden z priorytetów polityki edukacyjnej Państwa, który ma na celu podniesienie poziomu wiedzy do wyzwań współczesnego świata i na potrzeby nowoczesnego świata, gdzie technologia odgrywa coraz większą rolę w życiu zawodowym i prywatnym

Cel Studiów:

  1. Wyposażenie Uczestników w wiedzę na temat zdrowego i bezpiecznego korzystania z technologii.
  2. Przygotowanie Uczestników do efektywnego zarządzania czasem online
    i minimalizowania negatywnego wpływu technologii na zdrowie.
  3. Promowanie bezpiecznych praktyk cyfrowych.
  4. Rozwijanie umiejętności tworzenia i wdrażania programów edukacyjnych z zakresu higieny cyfrowej i cyberbezpieczeństwa w miejscu pracy.

Podstawa prawna studiów:

Ustawa z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz. U. 2018 poz. 1668)

Warunki i tryb rekrutacji:

Adresatami studiów są osoby, które posiadają wykształcenie wyższe

Czas trwania studiów:

Studia trwają 2 semestry

Opłaty:

      • Wpisowe 100 zł 0 zł
      • Czesne za jeden semestr wynosi 2750 zł
      • Opłata za świadectwo 30 zł
      • Istnieje możliwość opłaty czesnego w ratach: 10 x 550 zł

 

Program Studiów Podyplomowych: Higiena cyfrowa i cyberbezpieczeństwo

  1. Higiena cyfrowa

Prowadząca: mgr Małgorzata Taraszkiewicz

  • Czas trwania: 15 godzin
  • Tematyka:
    • Definicja i znaczenie higieny cyfrowej
    • Efekt ekranowy
    • Przemoc – 7 ról wg Dana Olweusa. Lorenz czy Wilson – czy agresja i przemoc jest wpisana w biologię człowieka? Przemoc/hejt w mediach. Pomoc psychologiczna
    • Profilaktyka wypalenia cyfrowego w aspekcie psychofizjologicznym: Higiena psychiczna. Modelowanie prozdrowotnych zachowań. Aspekt techniczny – ustawienia ekranu, pozycja ciała przed ekranem, zestaw fizycznych ćwiczeń profilaktycznych (relaksacja oczu i ogólne ćwiczenia relaksacyjne minimalizujące napięcia mięśniowe i skutki pasywnego stresu).
  1. Psychologiczne aspekty korzystania z technologii

Prowadzący: prof. UKSW dr hab. Krzysztof Wielecki

  • Czas trwania: 20 godzin
  • Tematyka:
    • Uzależnienie od Internetu i mediów społecznościowych
    • Cyfrowy stres i jego konsekwencje
    • Techniki radzenia sobie z przeciążeniem informacyjnym
  1. Zdrowie fizyczne a technologie cyfrowe

Prowadząca: dr Kinga Michnik

  • Czas trwania: 20 godzin
  • Tematyka:
    • Ergonomia pracy z komputerem
    • Problemy zdrowotne związane z długotrwałym korzystaniem z urządzeń cyfrowych (wzrok, postawa ciała)
    • Praktyczne ćwiczenia i techniki zapobiegania problemom zdrowotnym
  1. Zarządzanie czasem online

Prowadząca: prof. US dr hab. Anna Pluta

  • Czas trwania: 15 godzin
  • Tematyka:
    • Metody efektywnego zarządzania czasem spędzanym online
    • Narzędzia i aplikacje wspomagające produktywność
    • Techniki organizacji dnia pracy i odpoczynku od technologii
  1. Podstawy cyberbezpieczeństwa
  • Czas trwania: 25 godzin
  • Tematyka:
    • Wprowadzenie do cyberbezpieczeństwa
    • Podstawowe pojęcia i zagrożenia w sieci
    • Zasady bezpiecznego korzystania z Internetu
  1. Ochrona danych osobowych i prywatności

Prowadzący: prof. US dr hab. Marek Tkaczuk

  • Czas trwania: 20 godzin
  • Tematyka:
    • RODO i inne przepisy dotyczące ochrony danych
    • Zabezpieczanie danych osobowych w szkole
    • Techniki anonimowego korzystania z Internetu
  1. Zarządzanie tożsamością cyfrową
  • Czas trwania: 15 godzin
  • Tematyka:
    • Bezpieczne logowanie i zarządzanie hasłami
    • Ochrona tożsamości cyfrowej
    • Narzędzia i metody autoryzacji
  1. Edukacja w zakresie higieny cyfrowej

Prowadzący: prof  Zbigniew Formella

  • Czas trwania: 25 godzin
  • Tematyka:
    • Jak uczyć higieny cyfrowej w szkołach
    • Tworzenie programów edukacyjnych i materiałów dydaktycznych
    • Case studies i najlepsze praktyki z różnych szkół i krajów
  1. Technologie wspomagające higienę cyfrową i cyberbezpieczeństwo
  • Czas trwania: 15 godzin
  • Tematyka:
    • Przegląd narzędzi i aplikacji wspierających zdrowe nawyki cyfrowe i bezpieczeństwo
    • Wykorzystanie technologii do monitorowania i poprawy dobrostanu cyfrowego
    • Praktyczne warsztaty z obsługi wybranych aplikacji
  1. Zarządzanie kryzysami cyfrowymi

Prowadzący: prof. UKSW dr hab. Monika Przybysz

  • Czas trwania: 15 godzin
  • Tematyka:
    • Rozpoznawanie i reagowanie na cyberprzemoc i cyberbullying
    • Procedury postępowania w sytuacjach kryzysowych
    • Współpraca z rodzicami i opiekunami w zakresie ochrony dzieci online
  1. Projekt końcowy
  • Czas trwania: 30 godzin
  • Opis:
    • Przygotowanie projektu edukacyjnego z zakresu higieny cyfrowej i cyberbezpieczeństwa, który może być wdrożony w szkole.
    • Prezentacja projektu i dyskusja grupowa.

Wykładowcy:

dr hab. Krzysztof Wielecki – socjolog i psycholog. Profesor Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego i kierownik Katedry Myśli Społecznej w Instytucie Socjologii Wydziału Nauk Historycznych i Społecznych tej Uczelni. Dwukrotnie przebywał na stypendium naukowym: na Uniwersytecie San-Sebastian (Hiszpania) i Maastricht (Holandia). Autor kilkudziesięciu publikacji naukowych, których uwaga poznawcza koncentruje się na zagadnieniach podmiotowości i dysfunkcji życia jednostki w dobie kryzysu cywilizacyjnego.

prof. Zbigniew Formella – profesor zwyczajny w Katedrze Psychologii Wychowania na Wydziale Nauk o Wychowaniu Papieskiego Uniwersytetu Salezjańskiego w Rzymie. Autor wielu publikacji i artykułów naukowych z dziedziny psychologii wychowania, poświęconych interdyscyplinarnemu rozumieniu zachowań młodzieży i osobowości wychowawcy publikowanych w języku polskim, włoskim i angielskim.  W swojej pracy zajmuje się problematyką pedagogiczną i psychologiczną dotyczącą dzieci i młodzieży, zwłaszcza trudnej (w rozumieniu osobowościowym i społecznym). Współuczestnik badań dotyczących aktualnych tendencji w zachowaniach społeczno-polityczno-kulturowych młodych Polaków.

dr hab Monika Przybysz – medioznawca, profesor nadzwyczajny Instytutu Edukacji Medialnej i Dziennikarstwa Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego. Interesuje się zagadnieniami etyki, społecznej odpowiedzialności biznesu oraz zrównoważonego rozwoju w instytucjach niekomercyjnych, public reletions, crisis management i social media.

dr hab. Anna Pluta, prof. US – profesor zwyczajny w Instytucie Zarządzania Uniwersytetu Szczecińskiego. Posiada stopień doktora habilitowanego nauk ekonomicznych w dyscyplinie nauki o zarządzaniu. Autorka kilkudziesięciu publikacji naukowych wydawanych w kraju i zagranicą. Uczestniczka programów europejskich i projektów krajowych o charakterze naukowo-dydaktycznym. Inicjatorka cyklicznej konferencji pt. Dzień Organizacji. Jest członkiem Towarzystwa Nauki Organizacji i Kierownictwa, Towarzystwa Krzewienia Kultury Fizycznej oraz Towarzystwa Wiedzy Powszechnej.dr hab. Marek Tkaczuk, prof. US – doktor habilitowany nauk prawnych. Wieloletni wykładowca Akademii Nauk Stosowanych Towarzystwa Wiedzy Powszechnej w Szczecinie w zakresie prawa autorskiego i własności intelektualnej. Jego zainteresowania badawcze koncentrują się na historii prawa. Szczególnym przedmiotem zainteresowań jest praktyka prawna Prokuratorii Generalnej RP w okresie II Rzeczypospolitej i Polski Ludowej. W ramach własnej praktyki prawnej zajmuje się sprawami cywilnymi, rodzinnymi, karnymi oraz bankowymi.

dr Inga Janik-Fuks – psycholog, doktor nauk o zdrowiu Pomorskiego Uniwersytetu Medycznego w Szczecinie. Ukończyła  kurs terapii behawioralno-poznawczej dzieci i młodzieży.  Regularnie poszerza swoje kompetencje poprzez udział w wielu szkoleniach i konferencjach z zakresu udzielania pomocy psychologicznej dzieciom, młodzieży oraz ich rodzicom w tym m.in.: Dialog Motywujący, Terapia RTZ, Trener Umiejętności Społecznych, praca z dzieckiem w sytuacji rozwodu, szkolenia dotyczące przeciwdziałania przemocy rówieśniczej, postępowanie z dzieckiem szkodliwie grającym w gry komputerowe oraz z zakresu diagnozy i terapii dziecka w spektrum autyzmu.

dr Kinga Michnik – doktor Nauk o Kulturze Fizycznej w Akademii Wychowania Fizycznego w Poznaniu. Ukończyła także studia podyplomowe w zakresie: Organizacji i Zarządzania Sportem a także Psychologii w Zarządzaniu. Autorka wielu publikacji naukowych dotyczących dziedzin zdrowia, sportu i psychologii młodzieży.

mgr Małgorzata Taraszkiewicz – psycholog edukacyjny, neurometodyk, ekspert ds. analityki edukacyjnej. Autorka i współautorka ponad 50 poradników dla nauczycieli, rodziców i uczniów nt. uczenia się, bezpieczeństwa i zdrowia psychicznego, wydanych w języku polskim i ukraińskim. Nauczyciel akademicki na Wydziale Psychologii UW, szefowa Pracowni Informacji Pedagogicznej  i redaktor naczelny Wydawnictw CODN, koordynator kilku międzynarodowych programów edukacyjnych. Autorka baterii testów psychometrycznych do diagnozy potrzeb edukacyjnych (strategii uczenia się). Zajmuje się propagowaniem i wdrażaniem innowacyjnych programów edukacyjnych na rzecz rozwijania potencjału ludzkiego i budowania modelu szkoły XXI wieku.

Adres

ul. Monte Cassino 15,
Szczecin

Email

cos@anstwp.pl

Telefon

Facebook

@AkademiaTWP
Zadzwoń do nas!