W dobie rosnącej cyfryzacji edukacji oraz codziennego życia, umiejętność zarządzania cyfrową higieną oraz zapewnienie cyberbezpieczeństwa stają się kluczowymi kompetencjami dla każdego człowieka. Studia podyplomowe Higiena cyfrowa i cyberbezpieczeństwo są odpowiedzią na jeden z priorytetów polityki edukacyjnej Państwa, który ma na celu podniesienie poziomu wiedzy do wyzwań współczesnego świata i na potrzeby nowoczesnego świata, gdzie technologia odgrywa coraz większą rolę w życiu zawodowym i prywatnym
Cel Studiów:
- Wyposażenie Uczestników w wiedzę na temat zdrowego i bezpiecznego korzystania z technologii.
- Przygotowanie Uczestników do efektywnego zarządzania czasem online
i minimalizowania negatywnego wpływu technologii na zdrowie. - Promowanie bezpiecznych praktyk cyfrowych.
- Rozwijanie umiejętności tworzenia i wdrażania programów edukacyjnych z zakresu higieny cyfrowej i cyberbezpieczeństwa w miejscu pracy.
Podstawa prawna studiów:
Ustawa z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz. U. 2018 poz. 1668)
Warunki i tryb rekrutacji:
Adresatami studiów są osoby, które posiadają wykształcenie wyższe
Czas trwania studiów:
Studia trwają 2 semestry
Opłaty:
-
-
- Wpisowe
100 zł0 zł - Czesne za jeden semestr wynosi 2750 zł
- Opłata za świadectwo 30 zł
- Istnieje możliwość opłaty czesnego w ratach: 10 x 550 zł
- Wpisowe
-
Program Studiów Podyplomowych: Higiena cyfrowa i cyberbezpieczeństwo
- Higiena cyfrowa
Prowadząca: mgr Małgorzata Taraszkiewicz
- Czas trwania: 15 godzin
- Tematyka:
- Definicja i znaczenie higieny cyfrowej
- Efekt ekranowy
- Przemoc – 7 ról wg Dana Olweusa. Lorenz czy Wilson – czy agresja i przemoc jest wpisana w biologię człowieka? Przemoc/hejt w mediach. Pomoc psychologiczna
- Profilaktyka wypalenia cyfrowego w aspekcie psychofizjologicznym: Higiena psychiczna. Modelowanie prozdrowotnych zachowań. Aspekt techniczny – ustawienia ekranu, pozycja ciała przed ekranem, zestaw fizycznych ćwiczeń profilaktycznych (relaksacja oczu i ogólne ćwiczenia relaksacyjne minimalizujące napięcia mięśniowe i skutki pasywnego stresu).
- Psychologiczne aspekty korzystania z technologii
Prowadzący: prof. UKSW dr hab. Krzysztof Wielecki
- Czas trwania: 20 godzin
- Tematyka:
- Uzależnienie od Internetu i mediów społecznościowych
- Cyfrowy stres i jego konsekwencje
- Techniki radzenia sobie z przeciążeniem informacyjnym
- Zdrowie fizyczne a technologie cyfrowe
Prowadząca: dr Kinga Michnik
- Czas trwania: 20 godzin
- Tematyka:
- Ergonomia pracy z komputerem
- Problemy zdrowotne związane z długotrwałym korzystaniem z urządzeń cyfrowych (wzrok, postawa ciała)
- Praktyczne ćwiczenia i techniki zapobiegania problemom zdrowotnym
- Zarządzanie czasem online
Prowadząca: prof. US dr hab. Anna Pluta
- Czas trwania: 15 godzin
- Tematyka:
- Metody efektywnego zarządzania czasem spędzanym online
- Narzędzia i aplikacje wspomagające produktywność
- Techniki organizacji dnia pracy i odpoczynku od technologii
- Podstawy cyberbezpieczeństwa
- Czas trwania: 25 godzin
- Tematyka:
- Wprowadzenie do cyberbezpieczeństwa
- Podstawowe pojęcia i zagrożenia w sieci
- Zasady bezpiecznego korzystania z Internetu
- Ochrona danych osobowych i prywatności
Prowadzący: prof. US dr hab. Marek Tkaczuk
- Czas trwania: 20 godzin
- Tematyka:
- RODO i inne przepisy dotyczące ochrony danych
- Zabezpieczanie danych osobowych w szkole
- Techniki anonimowego korzystania z Internetu
- Zarządzanie tożsamością cyfrową
- Czas trwania: 15 godzin
- Tematyka:
- Bezpieczne logowanie i zarządzanie hasłami
- Ochrona tożsamości cyfrowej
- Narzędzia i metody autoryzacji
- Edukacja w zakresie higieny cyfrowej
Prowadzący: prof Zbigniew Formella
- Czas trwania: 25 godzin
- Tematyka:
- Jak uczyć higieny cyfrowej w szkołach
- Tworzenie programów edukacyjnych i materiałów dydaktycznych
- Case studies i najlepsze praktyki z różnych szkół i krajów
- Technologie wspomagające higienę cyfrową i cyberbezpieczeństwo
- Czas trwania: 15 godzin
- Tematyka:
- Przegląd narzędzi i aplikacji wspierających zdrowe nawyki cyfrowe i bezpieczeństwo
- Wykorzystanie technologii do monitorowania i poprawy dobrostanu cyfrowego
- Praktyczne warsztaty z obsługi wybranych aplikacji
- Zarządzanie kryzysami cyfrowymi
Prowadzący: prof. UKSW dr hab. Monika Przybysz
- Czas trwania: 15 godzin
- Tematyka:
- Rozpoznawanie i reagowanie na cyberprzemoc i cyberbullying
- Procedury postępowania w sytuacjach kryzysowych
- Współpraca z rodzicami i opiekunami w zakresie ochrony dzieci online
- Projekt końcowy
- Czas trwania: 30 godzin
- Opis:
- Przygotowanie projektu edukacyjnego z zakresu higieny cyfrowej i cyberbezpieczeństwa, który może być wdrożony w szkole.
- Prezentacja projektu i dyskusja grupowa.
Wykładowcy:
dr hab. Krzysztof Wielecki – socjolog i psycholog. Profesor Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego i kierownik Katedry Myśli Społecznej w Instytucie Socjologii Wydziału Nauk Historycznych i Społecznych tej Uczelni. Dwukrotnie przebywał na stypendium naukowym: na Uniwersytecie San-Sebastian (Hiszpania) i Maastricht (Holandia). Autor kilkudziesięciu publikacji naukowych, których uwaga poznawcza koncentruje się na zagadnieniach podmiotowości i dysfunkcji życia jednostki w dobie kryzysu cywilizacyjnego.
prof. Zbigniew Formella – profesor zwyczajny w Katedrze Psychologii Wychowania na Wydziale Nauk o Wychowaniu Papieskiego Uniwersytetu Salezjańskiego w Rzymie. Autor wielu publikacji i artykułów naukowych z dziedziny psychologii wychowania, poświęconych interdyscyplinarnemu rozumieniu zachowań młodzieży i osobowości wychowawcy publikowanych w języku polskim, włoskim i angielskim. W swojej pracy zajmuje się problematyką pedagogiczną i psychologiczną dotyczącą dzieci i młodzieży, zwłaszcza trudnej (w rozumieniu osobowościowym i społecznym). Współuczestnik badań dotyczących aktualnych tendencji w zachowaniach społeczno-polityczno-kulturowych młodych Polaków.
dr hab Monika Przybysz – medioznawca, profesor nadzwyczajny Instytutu Edukacji Medialnej i Dziennikarstwa Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego. Interesuje się zagadnieniami etyki, społecznej odpowiedzialności biznesu oraz zrównoważonego rozwoju w instytucjach niekomercyjnych, public reletions, crisis management i social media.
dr hab. Anna Pluta, prof. US – profesor zwyczajny w Instytucie Zarządzania Uniwersytetu Szczecińskiego. Posiada stopień doktora habilitowanego nauk ekonomicznych w dyscyplinie nauki o zarządzaniu. Autorka kilkudziesięciu publikacji naukowych wydawanych w kraju i zagranicą. Uczestniczka programów europejskich i projektów krajowych o charakterze naukowo-dydaktycznym. Inicjatorka cyklicznej konferencji pt. Dzień Organizacji. Jest członkiem Towarzystwa Nauki Organizacji i Kierownictwa, Towarzystwa Krzewienia Kultury Fizycznej oraz Towarzystwa Wiedzy Powszechnej.dr hab. Marek Tkaczuk, prof. US – doktor habilitowany nauk prawnych. Wieloletni wykładowca Akademii Nauk Stosowanych Towarzystwa Wiedzy Powszechnej w Szczecinie w zakresie prawa autorskiego i własności intelektualnej. Jego zainteresowania badawcze koncentrują się na historii prawa. Szczególnym przedmiotem zainteresowań jest praktyka prawna Prokuratorii Generalnej RP w okresie II Rzeczypospolitej i Polski Ludowej. W ramach własnej praktyki prawnej zajmuje się sprawami cywilnymi, rodzinnymi, karnymi oraz bankowymi.
dr Inga Janik-Fuks – psycholog, doktor nauk o zdrowiu Pomorskiego Uniwersytetu Medycznego w Szczecinie. Ukończyła kurs terapii behawioralno-poznawczej dzieci i młodzieży. Regularnie poszerza swoje kompetencje poprzez udział w wielu szkoleniach i konferencjach z zakresu udzielania pomocy psychologicznej dzieciom, młodzieży oraz ich rodzicom w tym m.in.: Dialog Motywujący, Terapia RTZ, Trener Umiejętności Społecznych, praca z dzieckiem w sytuacji rozwodu, szkolenia dotyczące przeciwdziałania przemocy rówieśniczej, postępowanie z dzieckiem szkodliwie grającym w gry komputerowe oraz z zakresu diagnozy i terapii dziecka w spektrum autyzmu.
dr Kinga Michnik – doktor Nauk o Kulturze Fizycznej w Akademii Wychowania Fizycznego w Poznaniu. Ukończyła także studia podyplomowe w zakresie: Organizacji i Zarządzania Sportem a także Psychologii w Zarządzaniu. Autorka wielu publikacji naukowych dotyczących dziedzin zdrowia, sportu i psychologii młodzieży.
mgr Małgorzata Taraszkiewicz – psycholog edukacyjny, neurometodyk, ekspert ds. analityki edukacyjnej. Autorka i współautorka ponad 50 poradników dla nauczycieli, rodziców i uczniów nt. uczenia się, bezpieczeństwa i zdrowia psychicznego, wydanych w języku polskim i ukraińskim. Nauczyciel akademicki na Wydziale Psychologii UW, szefowa Pracowni Informacji Pedagogicznej i redaktor naczelny Wydawnictw CODN, koordynator kilku międzynarodowych programów edukacyjnych. Autorka baterii testów psychometrycznych do diagnozy potrzeb edukacyjnych (strategii uczenia się). Zajmuje się propagowaniem i wdrażaniem innowacyjnych programów edukacyjnych na rzecz rozwijania potencjału ludzkiego i budowania modelu szkoły XXI wieku.