W dobie rosnącej cyfryzacji edukacji oraz codziennego życia, umiejętność zarządzania cyfrową higieną oraz zapewnienie cyberbezpieczeństwa stają się kluczowymi kompetencjami dla współczesnych nauczycieli. Studia podyplomowe „Higiena Cyfrowa i Cyberbezpieczeństwo” są odpowiedzią na jeden z priorytetów wyznaczonych roku szkolnym 2024/2025 przez Ministerstwo Edukacji Narodowej, który ma na celu podniesienie jakości kształcenia, wsparcie nauczycieli oraz przygotowanie uczniów do wyzwań współczesnego świata na potrzeby nowoczesnej szkoły, gdzie technologia odgrywa coraz większą rolę w procesie nauczania i uczenia się.
Cel Studiów:
Celem studiów jest wyposażenie nauczycieli w wiedzę i umiejętności niezbędne do skutecznego zarządzania ryzykiem cyfrowym oraz promowania zdrowych nawyków korzystania z technologii wśród uczniów. Program ma na celu zwiększenie świadomości na temat zagrożeń związanych z cyberprzestrzenią, a także nauczenie metod ochrony przed nimi.
Adresaci Studiów:
Studia skierowane są do nauczycieli wszystkich poziomów edukacyjnych, którzy pragną podnieść swoje kwalifikacje w zakresie cyfrowej higieny i cyberbezpieczeństwa, a także wszystkich osób pracujących w sektorze edukacyjnym, które chcą lepiej zrozumieć i zarządzać zagrożeniami cyfrowymi w swojej codziennej pracy.
Zapraszamy do udziału w studiach podyplomowych „Higiena Cyfrowa i Cyberbezpieczeństwo” i dołączenia do grona świadomych oraz dobrze przygotowanych nauczycieli, gotowych stawić czoła wyzwaniom cyfrowego świata!
Podstawa prawna studiów:
Ustawa z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz. U. 2018 poz. 1668)
Czas trwania studiów:
Studia trwają 2 semestry
Opłaty:
-
-
- Wpisowe
100 zł0 zł - Czesne za jeden semestr wynosi 2750 zł
- Opłata za świadectwo 30 zł
- Istnieje możliwość opłaty czesnego w ratach: 10 x 550 zł
- Wpisowe
-
Program Studiów Podyplomowych: Higiena cyfrowa i cyberbezpieczeństwo
- Higiena cyfrowa
Prowadząca: mgr Małgorzata Taraszkiewicz
- Czas trwania: 15 godzin
- Tematyka:
- Definicja i znaczenie higieny cyfrowej
- Efekt ekranowy
- Przemoc – 7 ról wg Dana Olweusa. Lorenz czy Wilson – czy agresja i przemoc jest wpisana w biologię człowieka? Przemoc/hejt w mediach. Pomoc psychologiczna
- Profilaktyka wypalenia cyfrowego w aspekcie psychofizjologicznym: Higiena psychiczna. Modelowanie prozdrowotnych zachowań. Aspekt techniczny – ustawienia ekranu, pozycja ciała przed ekranem, zestaw fizycznych ćwiczeń profilaktycznych (relaksacja oczu i ogólne ćwiczenia relaksacyjne minimalizujące napięcia mięśniowe i skutki pasywnego stresu).
- Psychologiczne aspekty korzystania z technologii
Prowadzący: prof. UKSW dr hab. Krzysztof Wielecki
- Czas trwania: 20 godzin
- Tematyka:
- Uzależnienie od Internetu i mediów społecznościowych
- Cyfrowy stres i jego konsekwencje
- Techniki radzenia sobie z przeciążeniem informacyjnym
- Zdrowie fizyczne a technologie cyfrowe
Prowadząca: dr Kinga Michnik
- Czas trwania: 20 godzin
- Tematyka:
- Ergonomia pracy z komputerem
- Problemy zdrowotne związane z długotrwałym korzystaniem z urządzeń cyfrowych (wzrok, postawa ciała)
- Praktyczne ćwiczenia i techniki zapobiegania problemom zdrowotnym
- Zarządzanie czasem online
Prowadząca: prof. US dr hab. Anna Pluta
- Czas trwania: 15 godzin
- Tematyka:
- Metody efektywnego zarządzania czasem spędzanym online
- Narzędzia i aplikacje wspomagające produktywność
- Techniki organizacji dnia pracy i odpoczynku od technologii
- Podstawy cyberbezpieczeństwa
- Czas trwania: 25 godzin
- Tematyka:
- Wprowadzenie do cyberbezpieczeństwa
- Podstawowe pojęcia i zagrożenia w sieci
- Zasady bezpiecznego korzystania z Internetu
- Ochrona danych osobowych i prywatności
Prowadzący: prof. US dr hab. Marek Tkaczuk
- Czas trwania: 20 godzin
- Tematyka:
- RODO i inne przepisy dotyczące ochrony danych
- Zabezpieczanie danych osobowych w szkole
- Techniki anonimowego korzystania z Internetu
- Zarządzanie tożsamością cyfrową
- Czas trwania: 15 godzin
- Tematyka:
- Bezpieczne logowanie i zarządzanie hasłami
- Ochrona tożsamości cyfrowej
- Narzędzia i metody autoryzacji
- Edukacja w zakresie higieny cyfrowej
Prowadzący: prof Zbigniew Formella
- Czas trwania: 25 godzin
- Tematyka:
- Jak uczyć higieny cyfrowej w szkołach
- Tworzenie programów edukacyjnych i materiałów dydaktycznych
- Case studies i najlepsze praktyki z różnych szkół i krajów
- Technologie wspomagające higienę cyfrową i cyberbezpieczeństwo
- Czas trwania: 15 godzin
- Tematyka:
- Przegląd narzędzi i aplikacji wspierających zdrowe nawyki cyfrowe i bezpieczeństwo
- Wykorzystanie technologii do monitorowania i poprawy dobrostanu cyfrowego
- Praktyczne warsztaty z obsługi wybranych aplikacji
- Zarządzanie kryzysami cyfrowymi
Prowadzący: prof. UKSW dr hab. Monika Przybysz
- Czas trwania: 15 godzin
- Tematyka:
- Rozpoznawanie i reagowanie na cyberprzemoc i cyberbullying
- Procedury postępowania w sytuacjach kryzysowych
- Współpraca z rodzicami i opiekunami w zakresie ochrony dzieci online
- Projekt końcowy
- Czas trwania: 30 godzin
- Opis:
- Przygotowanie projektu edukacyjnego z zakresu higieny cyfrowej i cyberbezpieczeństwa, który może być wdrożony w szkole.
- Prezentacja projektu i dyskusja grupowa.
Wykładowcy:
dr hab. Krzysztof Wielecki – socjolog i psycholog. Profesor Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego i kierownik Katedry Myśli Społecznej w Instytucie Socjologii Wydziału Nauk Historycznych i Społecznych tej Uczelni. Dwukrotnie przebywał na stypendium naukowym: na Uniwersytecie San-Sebastian (Hiszpania) i Maastricht (Holandia). Autor kilkudziesięciu publikacji naukowych, których uwaga poznawcza koncentruje się na zagadnieniach podmiotowości i dysfunkcji życia jednostki w dobie kryzysu cywilizacyjnego.
prof. Zbigniew Formella – profesor zwyczajny w Katedrze Psychologii Wychowania na Wydziale Nauk o Wychowaniu Papieskiego Uniwersytetu Salezjańskiego w Rzymie. Autor wielu publikacji i artykułów naukowych z dziedziny psychologii wychowania, poświęconych interdyscyplinarnemu rozumieniu zachowań młodzieży i osobowości wychowawcy publikowanych w języku polskim, włoskim i angielskim. W swojej pracy zajmuje się problematyką pedagogiczną i psychologiczną dotyczącą dzieci i młodzieży, zwłaszcza trudnej (w rozumieniu osobowościowym i społecznym). Współuczestnik badań dotyczących aktualnych tendencji w zachowaniach społeczno-polityczno-kulturowych młodych Polaków.
dr hab Monika Przybysz – medioznawca, profesor nadzwyczajny Instytutu Edukacji Medialnej i Dziennikarstwa Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego. Interesuje się zagadnieniami etyki, społecznej odpowiedzialności biznesu oraz zrównoważonego rozwoju w instytucjach niekomercyjnych, public reletions, crisis management i social media.
dr hab. Anna Pluta, prof. US – profesor zwyczajny w Instytucie Zarządzania Uniwersytetu Szczecińskiego. Posiada stopień doktora habilitowanego nauk ekonomicznych w dyscyplinie nauki o zarządzaniu. Autorka kilkudziesięciu publikacji naukowych wydawanych w kraju i zagranicą. Uczestniczka programów europejskich i projektów krajowych o charakterze naukowo-dydaktycznym. Inicjatorka cyklicznej konferencji pt. Dzień Organizacji. Jest członkiem Towarzystwa Nauki Organizacji i Kierownictwa, Towarzystwa Krzewienia Kultury Fizycznej oraz Towarzystwa Wiedzy Powszechnej.dr hab. Marek Tkaczuk, prof. US – doktor habilitowany nauk prawnych. Wieloletni wykładowca Akademii Nauk Stosowanych Towarzystwa Wiedzy Powszechnej w Szczecinie w zakresie prawa autorskiego i własności intelektualnej. Jego zainteresowania badawcze koncentrują się na historii prawa. Szczególnym przedmiotem zainteresowań jest praktyka prawna Prokuratorii Generalnej RP w okresie II Rzeczypospolitej i Polski Ludowej. W ramach własnej praktyki prawnej zajmuje się sprawami cywilnymi, rodzinnymi, karnymi oraz bankowymi.
dr Inga Janik-Fuks – psycholog, doktor nauk o zdrowiu Pomorskiego Uniwersytetu Medycznego w Szczecinie. Ukończyła kurs terapii behawioralno-poznawczej dzieci i młodzieży. Regularnie poszerza swoje kompetencje poprzez udział w wielu szkoleniach i konferencjach z zakresu udzielania pomocy psychologicznej dzieciom, młodzieży oraz ich rodzicom w tym m.in.: Dialog Motywujący, Terapia RTZ, Trener Umiejętności Społecznych, praca z dzieckiem w sytuacji rozwodu, szkolenia dotyczące przeciwdziałania przemocy rówieśniczej, postępowanie z dzieckiem szkodliwie grającym w gry komputerowe oraz z zakresu diagnozy i terapii dziecka w spektrum autyzmu.
dr Kinga Michnik – doktor Nauk o Kulturze Fizycznej w Akademii Wychowania Fizycznego w Poznaniu. Ukończyła także studia podyplomowe w zakresie: Organizacji i Zarządzania Sportem a także Psychologii w Zarządzaniu. Autorka wielu publikacji naukowych dotyczących dziedzin zdrowia, sportu i psychologii młodzieży.
mgr Małgorzata Taraszkiewicz – psycholog edukacyjny, neurometodyk, ekspert ds. analityki edukacyjnej. Autorka i współautorka ponad 50 poradników dla nauczycieli, rodziców i uczniów nt. uczenia się, bezpieczeństwa i zdrowia psychicznego, wydanych w języku polskim i ukraińskim. Nauczyciel akademicki na Wydziale Psychologii UW, szefowa Pracowni Informacji Pedagogicznej i redaktor naczelny Wydawnictw CODN, koordynator kilku międzynarodowych programów edukacyjnych. Autorka baterii testów psychometrycznych do diagnozy potrzeb edukacyjnych (strategii uczenia się). Zajmuje się propagowaniem i wdrażaniem innowacyjnych programów edukacyjnych na rzecz rozwijania potencjału ludzkiego i budowania modelu szkoły XXI wieku.