Celem tej specjalności jest przygotowanie nauczycieli do pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym i na pierwszym etapie edukacyjnym z uwzględnieniem ich specyficznych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych, do organizowania przedszkolnego i szkolnego środowiska życia dziecka, do współpracy z rodzicami i ze środowiskiem lokalnym. Absolwenci studiów pierwszego stopnia tej samej specjalności zyskują możliwość poszerzenia i pogłębienia swej wiedzy oraz zdobycie nowych umiejętności i kompetencji w oparciu o różnorodne formy kształcenia praktycznego oraz blok przedmiotów z zakresu terapii korekcyjno-kompensacyjnej. Stosowanie teoretycznych i praktycznych form kształcenia wyrabia w studentach zdolności prawidłowego diagnozowania i prognozowania specjalistycznych oddziaływań edukacyjnych. Takie podejście umożliwia kształtowanie umiejętności trafnej identyfikacji potrzeb dziecka, doboru właściwych metod oddziaływania pedagogicznego, a także programowanie pracy wychowawczo-dydaktycznej z dziećmi i ich rodzicami. Specyfika tej specjalności wyraża się szeroką gamą przedmiotów metodycznych o charakterze praktycznym, przygotowujących szczegółowo do pracy korekcyjnej, terapeutycznej i wspierania rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym.
Efekty kształcenia dla tej specjalności obejmują między innymi:
- specjalistyczną wiedzę na temat prawidłowości rozwojowych i możliwości dziecka w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym oraz uwarunkowań (psychicznych, biologicznych, społecznych) rozwoju dzieci;
- specjalistyczną wiedzę dotyczącą stymulowania wszechstronnego rozwoju dzieci, ułatwienia im zdobywania umiejętności wielokierunkowych;
- umiejętności podejmowania działań, wspierających rozwój dziecka w okresie przedszkolnym i wczesnoszkolnym, zapobiegających powstawaniu trudności rozwojowych, jak też działań niwelujących lub zmniejszających zaburzenia w funkcjonowaniu dziecka;
- umiejętności diagnozy pedagogicznej oraz realizacji działań z zakresu terapii korekcyjno-kompensacyjnej;
- umiejętności w zakresie poszukiwania nowatorskich rozwiązań dotyczących organizacji procesu edukacyjnego;
- kompetencje społeczne umożliwiające poprawne rozstrzyganie dylematów etycznych wynikających z roli nauczyciela, podejmowanie indywidualnych i zespołowych działań na rzecz podnoszenia jakości pracy przedszkola, szkoły.
W toku studiów student zdobędzie specjalistyczną wiedzę z takich przedmiotów jak:
- Pedagogika wczesnoszkolna
- Pedagogika przedszkolna
- Psychologia rozwoju dziecka
- Diagnoza i terapia pedagogiczna
- Logopedia z glottodydaktyką
- Kształcenie uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
- Projektowania pedagogiczne
- Ewaluacja kształcenia wczesnoszkolnego i przedszkolnego
- Terapia dzieci z zaburzeniami komunikacji językowej
- Metodyka terapii w zakresie trudności uczenia się matematyki
- Metodyka terapii w zakresie trudności w czytaniu i pisaniu
- Metodyka pracy psychoedukacyjnej z rodziną
- Terapia w zakresie kreatywnego myślenia
- Kinezjologia edukacyjna
- Terapia baśnią
- Muzykoterapia
Integralnym elementem kształcenia są praktyki pedagogiczne, których program jest realizowany w placówkach oświatowych zajmujących się wychowaniem i edukacją dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. Dodatkowo studenci odbywają praktyki z zakresu terapii korekcyjno – kompensacyjnej w przedszkolu, klasach 1 – 3 oraz poradniach psychologiczno-pedagogicznych. Uczelnia zapewnia również możliwość rozwijania swoich zainteresowań poprzez działalność w kołach naukowych, gdzie każdy student może poszerzyć swoją wiedzę, a także podjąć działalność naukową czy badawczą biorąc udział w realizacji ciekawych projektów badawczych, konferencjach, sympozjach i warsztatach.
Absolwenci specjalności Pedagogika wczesnoszkolna i przedszkolna mogą być zatrudnieni w:
- przedszkolach
- punktach przedszkolnych
- oddziałach przedszkolnych w szkole
- w klasach I-III szkoły podstawowej