Biuro projektu:
Akademia Nauk Stosowanych TWP w Szczecinie, ul. Monte Cassino 15, 70-466 Szczecin.
Kontakt:
tel. (91) 44 80 021 e-mail: mflisikowska@twp.szczecin.pl, rekrutacja/koordynator merytoryczny projektu: Sara Drożdżyńska – sara.drozdzynska@gmail.com
Nazwa programu MEiN:
Studenckie koła naukowe tworzą innowacje
Nazwa projektu:
Aktywny relaks mentalny z wykorzystaniem wirtualnej rzeczywistości
Jednostka organizacyjna realizująca projekt:
Akademia Nauk Stosowanych Towarzystwa Wiedzy Powszechnej w Szczecinie
Okres realizacji:
maj 2024 – maj 2025
Finansowanie z budżetu państwa:
15 500,00 PLN
Numer umowy o dofinansowanie:
SKN/SN/602691/202
Cel projektu:
Przedmiotem zadania jest wsparcie Studenckiego Koła Naukowego Jaźń działającego w Uczelni poprzez:
1. przeprowadzenie badań naukowych pod nazwą: „Aktywny relaks mentalny z wykorzystaniem wirtualnej rzeczywistość”,
2. nabycie przez członków Koła kompetencji miękkich potrzebnych do prowadzenia badań naukowych,
3. pomoc Kołu Naukowemu w realizacji innowacyjnego projektu.
Nowe technologie stały się nieodłączną częścią naszego życia codziennego. Dynamiczny rozwój technologiczny jaki obserwujemy w XXI wieku znacząco wpłynął na wszystkie dziedziny życia. Skutkuje to znaczącym wzrostem możliwości jak i pojawieniem się wysublimowanych potrzeb rozwijającego się społeczeństwa. Zjawisko to niejednokrotnie staje się wyzwaniem badawczym, zmuszającym do połączenia wiedzy eksperckiej z wielu obszarów nauki.
Technologia VR może wpływać na poprawę samopoczucia i być jednym ze sposobów radzenia sobie ze stresem. Z punktu widzenia możliwości wykorzystania w psychologii najciekawsze wydają się technologie wysoce immersyjne.
Dzięki możliwości wygenerowania bardzo realistycznego środowiska, podlegającego wysokiej kontroli ze strony projektanta, technologie wirtualnej rzeczywistości znajdują szerokie zastosowanie na różnych polach działalności psychologów. Symulacja środowiska elektronicznego wykorzystywana jest między innymi w terapii, diagnozie, do
rehabilitacji oraz jako narzędzie w psychologii eksperymentalnej.
Pozwalają one skonstruować zadania w wysoce realistycznym i angażującym środowisku, podlegające wysokiej kontroli ze strony projektanta. Dlatego technologie VR wykorzystuje się przy kreowaniu systemów zadaniowych nakierowanych na diagnozę i ćwiczenie takich funkcji jak: uwaga, pamięć (prospektywna, retrospektywna) czy kontrola poznawcza.
Celem głównym projektu jest weryfikacja reakcji ciała oraz subiektywnych odczuć występujących w trakcie relaksacji z wykorzystaniem technologii VR z uwzględnieniem czynników temperamentalnych u dorosłych poprzez prowadzenie badań naukowych z zastosowaniem innowacyjnych technologii (30 osób), a także nabycie kompetencji miękkich poprzez odbycie cyklu warsztatów przez 10 studentów/członków koła naukowego „Jaźń”.
Otrzymane wyniki mogą umożliwić późniejsze opracowanie programu relaksacyjnego dla dorosłych, do użytku domowego z wykorzystaniem technologii VR.
Cel szczegółowy:
Cel główny zostanie zrealizowany poprzez:
1. Realizacje warsztatów dla członków koła naukowego „Jaźń” z kompetencji miękkich – komunikacji, pracy zespołowej. Jedna grupa 10 osobowa, 10 godzin w Pracowni komunikacji i treningu grupowego.
2. Podniesienie umiejętności posługiwania się nowoczesnymi technologiami (VR) przez studentów i kadrę dydaktyczną. 1 grupa 12 osób (10 studentów, 2 wykładowców) 10 godzin.
3. Realizację warsztatu dot. procedury badawczej realizowanego w Pracowni fokusowej. Jedna grupa 10 osobowa 15 godzin w tym zaplanowanie procedury badawczej, konceptualizacja i operacjonalizacja badań dot. redukcji stresu poprzez immersję w
wirtualną rzeczywistość.
4. Opracowanie programu relaksacyjnego na VR.
5. Przeprowadzenie badań dot. weryfikacji reakcji ciała oraz subiektywnych odczuć występujących w trakcie relaksacji z wykorzystaniem technologii VR z uwzględnieniem czynników temperamentalnych oraz Biofedbacku.
Grupa badawcza studenci Akademii Nauk Stosowanych TWP w Szczecinie w przedziale wiekowym 20 – 30 lat – 15 osób oraz 31 lat i starsi – 15 osób – łącznie 30 osób.
Czas przewidziany na badanie jednej osoby 5 godzin (badanie wstępne kwestionariuszami CISS, FCZ-KT, PSS-10, badanie VR +Biofedback, badanie końcowe po 10 dniach od treningu redukcji stresu VR+Biofedback arkuszem PSS-10 ). Razem 150 godzin.
6. Opracowanie raportu z badań.
7. Opublikowanie artykułu naukowego z wynikami badań w czasopiśmie naukowym Polish Journal of Critical Realism Akademii Nauk Stosowanych Towarzystwa Wiedzy Powszechnej w Szczecinie.
Grupa docelowa:
2 nauczycieli ANS TWP, 10 członków studenckiego koła naukowego Jaźń, 30 studentów ANS TWP: łącznie 42 osoby
Formularze rekrutacyjne: KLIK
Projekt finansowany ze środków budżetu państwa, przyznanych przez Ministra Nauki w ramach Programu „Studenckie koła naukowe tworzą innowacje” pn. Aktywny relaks mentalny z wykorzystaniem wirtualnej rzeczywistości, Nr umowy: SKN/SN/602691/202, data zwarcia umowy: maj 2024 r. Wartość finansowania: 15 500,00PLN.