Celem tej specjalności jest umożliwienie studentom nabycia umiejętności dokonywania diagnozy sytuacji i zjawisk będących przyczyną trudności w funkcjonowaniu jednostek i grup, stosowania metod, technik i środków interwencji opiekuńczej i resocjalizacyjnej, przywracania lub podtrzymywania właściwych interakcji między jednostkami a społeczeństwem. Ponadto studenci uzyskają podstawy teoretyczne do wzbogacenia oraz doskonalenia swojej wiedzy i kompetencji w zakresie praktycznego działania na rzecz samozaradności u osób, rodzin, grup i środowisk społecznych. Student zdobędzie rzetelne przygotowanie zawodowe, rozwinie umiejętności refleksyjnego spojrzenia na własną rolę zawodową oraz pogłębionego rozumienia rzeczywistości wychowawczej i resocjalizacyjnej. Absolwenci studiów pierwszego stopnia tej samej specjalności zyskują możliwość poszerzenia i pogłębienia swej wiedzy oraz zdobycie nowych umiejętności i kompetencji w oparciu o różnorodne formy kształcenia praktycznego.
Efekty kształcenia dla tej specjalności obejmują miedzy innymi:
- wiedzę o formach i metodach sprawowania opieki oraz zasadach realizowania procesu opiekuńczo–wychowawczego;
- wiedzę z zakresu funkcjonowania instytucji opiekuńczo-wychowawczych i resocjalizacyjnych;
- wiedzę o metodach działań profilaktycznych realizowanych w placówkach edukacyjno-wychowawczych i środowisku otwartym;
- wiedzę o oddziaływaniach resocjalizujących i penitencjarnych stosowanych wobec dorosłych sprawców czynów karalnych;
- umiejętności diagnozowania zaburzeń w zachowaniu i tworzenia działań naprawczych;
- umiejętności projektowania zajęć socjoterapeutycznych;
- kompetencje w zakresie diagnozowania, prognozowania oraz planowania działań korekcyjnych, a także tworzenia i kierowania procesem wychowania resocjalizacyjnego.
W toku studiów student zdobędzie specjalistyczną wiedzę z takich przedmiotów jak:
- Pedagogika opiekuńcza
- Pedagogika resocjalizacyjna
- Wybrane zagadnienia z patologii społecznej
- Diagnoza w pracy opiekuńczej i resocjalizacyjnej
- Podstawy prawne opieki i resocjalizacji
- Metodyka pracy opiekuńczej
- Metodyka resocjalizacji
- Metodyka pracy z osobami niepełnosprawnymi
- Interwencja kryzysowa
- Elementy socjoterapii
- Profilaktyka społeczna
Integralnym elementem kształcenia są praktyki pedagogiczne oraz wizyty studyjne w instytucjach opieki, wychowania i resocjalizacji. Dzięki stałej współpracy uczelni z Okręgowym Inspektoratem Służby Więziennej w Szczecinie studenci mają możliwość odbywania zajęć dydaktycznych na terenie zakładów karnych w Nowogardzie, Goleniowie, Gorzowie, jak również w Areszcie Śledczym w Szczecinie. Uczelnia zapewnia również możliwość rozwijania swoich zainteresowań poprzez działalność w kołach naukowych, gdzie każdy student może poszerzyć swoją wiedzę a także podjąć działalność naukową czy badawczą biorąc udział w realizacji ciekawych projektów badawczych, konferencjach, sympozjach i warsztatach.
Absolwenci specjalności Pedagogika opiekuńcza i resocjalizacyjna mogą być zatrudnieni w:
- młodzieżowych ośrodkach wychowawczych,
- młodzieżowych ośrodkach socjoterapii,
- pogotowiach opiekuńczych,
- domach dziecka,
- placówkach opieki częściowej (półinternaty, internaty, bursy, świetlice środowiskowe),
- ośrodkach profilaktyki i terapii dla uzależnionych,
- ośrodkach diagnostyczno-konsultacyjnych,
- aresztach śledczych i zakładach karnych dla młodocianych i dorosłych,
- schroniskach dla nieletnich,
- zakładach poprawczych,
- policji,
- instytucji kuratora sądowego.
* Absolwenci studiów I stopnia kierunków innych niż Pedagogika, będą realizowali blok wyrównawczy dla kierunku i specjalności. Absolwenci kierunku Pedagogika, którzy ukończyli studia na innej specjalności niż Pedagogika opiekuńcza i resocjalizacyjna, w trakcie studiów będą realizowali blok wyrównawczy dla specjalności.